Monday 1 October 2018

sharing my EXAM experience (02 Oktober 2018)

Penolong Pegawai Tadbir (N29-186)_Majlis Perbandaran Kuantan


Serba sedikit tentang info Ujian Bertulis ini. Mengikut surat yang dihantar ke rumah, aku dikehendaki untuk datang ke Dewan Utama Wisma Belia Kuantan pada jam 8 pagi. Namun demikian, mengikut jadual yang aku periksa ia mengatakan waktu adalah 8.30 pagi hingga 9.30pagi. Jadi mengikut ramalan aku, peperiksaan akan dimulakan tepat jam 8.30 pagi. Namun, calon dikehendaki datang pada jam 8.00 pagi.

Alhamdulillah, walaupun tidak boleh solat aku sedar awal kira-kira 6.30 pagi, tapi disebabkan oleh cuaca sekarang yang semakin sejuk, aku asyik menyambung tidur dan menarik selimut. Setelah bergelut beberapa kali, akhirnya aku gagahkan diri dan bangun apabila jam telah menunjukkan ke angka 6.50 pagi. Aku bangun mandi dan bersiap apa yang patut. Alhamdulillah semuanya dipermudahkan dan aku keluar rumah ketika jam menunjukkan 7.20 pagi. Sebelum bergerak, aku panaskan enjin sebentar. Perjalanan dari rumahku yang terletak di Taman Air Putih, hanyalah lebih kurang 15 minit untuk sampai ke Wisma belia, itupun tidak termasuk jika jalan jammed ataupun masalah lain yang tidak dapat dielakkan. 

Alhamdulillah aku sampai ke Wisma belia, kira-kira 7.48 pagi. Ketika aku sampai kawasan parking, sudah banyak dipenuhi kereta calon-calon yang mengambil ujian hari ini, ada yang memandu sendiri dan ada juga yang dihantar ibu bapa. Cuma ingin mengimbas kembali, aku tidak pernah sekali pun dihantar atau dijemput ibu bapa ketika pergi ke sesuatu peperiksaan atau interview. Jika ada pengalaman sekalipun, aku hanya pernah dihantar 1 kali oleh mak cikku ketika ujian fizikal untuk Pegawai Tadbir UMP, itupun ketika aku masih belum pandai memandu kereta dan ketika itu aku pun baru sahaja menghabiskan degreeku.

Okay, aku bernasib baik sampai awal, kerana ada juga calon yang tidak dapat tempat duduk. Nak bagi tahu ni, exam ni tak adalah straight sangat, calon ditempat 3 orang dalam 1 meja yang panjang, jarak antara 1 sama lain tak sampai pun sedepa, dan jarak 1 meja panjang yang ada 3 orang itu juga tidak sampai sedepa. So, korang boleh bayangkan, betapa tak straightnya exam ni. Tapi urusetia ada mengatakan jangan meniru, jangan menjeling orang sebelah. Tak payah susah-susah meniru, jawab sahajalah labu.

Semua soalan berbentuk objektif yang mengandungi 50 soalan, yang berkisar tentang Pengetahuan am tentang negara Malaysia, tentang tanggungjawab penolong pegawai tadbir, tentang Pihak Berkuasa Tempatan (PBT), tentang Majlis Perbandaran Kuantan (MPK), tentang pegawai awam. Malah, ada beberapa soalan matematik. Tapi senang cerita semua soalan sangat tricky.

Misalnya: Dia tanya maksud rasuah?
APenerimaan atau pemberian suapan sebagai upah atau dorongan untuk seseorang individu kerana melakukan atau tidak melakukan sesuatu perbuatan yang berkaitan dengan tugas rasmi.
BPenerimaan suapan sebagai upah atau dorongan untuk seseorang individu kerana melakukan atau tidak melakukan sesuatu perbuatan yang berkaitan dengan tugas rasmi.
C: Pemberian suapan sebagai upah atau dorongan untuk seseorang individu kerana melakukan atau tidak melakukan sesuatu perbuatan yang berkaitan dengan tugas rasmi.
D: sogokan ..... (belakang dia tak ingat dah, hihihihihi)

Nampak tak betapa trickynya soalan tersebut, salah sikit, terus salah. Tapi pada aku orang yang rajin membaca surat khabar, tahu isu semasa serta rajin tengok berita. Aku rasa dengan mudah sahaja dia boleh jawab semua soalan ni.

 Last but not least, masa yang diberi untuk menjawab semua soalan adalah selama 1 jam. Nampak tak dekat situ, mana sempat nak meniru mak cik - mak cik oi. Nak bulatkan solan je dah bazirkan masa berapa lama. Lebih baik, baca je soalan dan terus tembak dan bulatkan jawapan anda.

Lega dah sebab dah settle ambik ujian ni. Malam ni boleh la tidur dengan lena, kikikiki.. 😀😀

Sekian, Wassalam.....

No comments:

Post a Comment