Wednesday 24 January 2018

Siapa tak nak Cantik cik oiii....?????


Soalan yang sering aku dengari, kenapa tak nak cantikkan diri, beli la produk itu ini untuk kecantikan dalam. Pergi la gunting rambut, potong layer, buat rebonding ke apa ke.. kita kerja penat2.. why not u tak nak reward yourself.

Aku terdiam dengan soalan itu. terdengar pulak ada yang mengatakan hitamnya awak ni, dalam ramai2 awak la yang paling tidak cantik.

Yer betul la tu, aku yang paling tak cantik. 

Aku dari kecil hingga ke besar, bukanlah insan yang pandai melawa, bukan jugak seorang yang suka akan kebendaan, contohnya berhabis ratusan atau ribuan ringgit untuk membeli handbag mahal, jam mahal, barang make up mahal, atau apa2 la yang mahal2...

Semua yang aku beli lebih kepada keperluan, selagi cermin mata yang aku guna, aku masih nampak, masih tak silau, masih tak rosak, tak patah. Cermin mata itulah yang akan aku guna untuk beberapa tahun.

Begitu juga dengan telefon, selagi telefon itu tak rosak, tak hilanng, masih boleh digunakan, telefon itulah yang aku gunakan, n mungkin umur tepon itu sendiri boleh menjangkau 10 tahun. Tidak mustahil kan.

Kerna yang penting buat aku adalah keperluan harian, keperluan hidup, keluargaku.. ibu bapa n adik-adikku. itu yang aku utamakan. 

Dari aku membazirkan duit untuk kepentingan diriku, lebih baik jika aku menghulurkan duit tersebut kepada keluargaku, untuk kegunaan harian mereka. Walapun tak mewah, aku sudah amat bersyukur jika mereka cukup makan, cukup pakai.

Bukan aku tak nak melawa atau mereward diriku, tapi aku ada tanggungjawab yang perlu aku lakukan. Aku bukan ingin mengungkit, tapi aku ingin orang lain memahami situasi aku. aku ada tanggungjawab yang harus aku jaga. Aku ikhlas, sebab mereka adalah tanggungjawab aku. Insyallah, aku tak akan pernah lupa, mereka adalah amanah Allah buatku.

Apa yang aku mintak bukanlah pertolongan wang ringgit, tapi cukuplah sekadar memahami situasiku. Dikala orang lain, sibuk bekerja dan membelanjakan untuk diri sendiri, aku perlu berjimat2 melangsaikan apa yang perlu, apa yang penting. Kemudiannya menjalankan tanggungjawab aku kepada keluargaku.

Aku sering terdengar2, banyak anak2 yang langsung tidak menghulurkan apa2 pun pada kedua ibu bapa mereka. Malah, mereka siap meminta lagi. Adapula yang memberi kemudian meminta lagi.

Pada aku pula, dari kecil aku bukanlah insan yang suka meminta, apa yang orang lain beri, memang aku tak kan menolak. Tapi selagi boleh, aku pasti tidak akan meminta.

Sekian.😢😢😢😢


No comments:

Post a Comment