Wednesday 8 June 2016

RAMADHAN 2016 – RUMAH SEWAKU




Rumah sewa yang kami duduki sebelum ini
Tahun ini adalah tahun pertama aku berpuasa seorang diri. Dari istilah atau kata lain, ini adalah tahun pertama aku berpuasa di rumah sewa. Selama ini, selepas sahaja aku habis melanjutkan pelajaran di Universiti Utara Malaysia, dan mula bekerja dalam bidang akaun. Hampir 5 tahun aku menetap di rumah mak cikku yang dikenali sebagai Mak lang dan merupakan adik perempuan kepada ibuku. Setelah sekian lama aku menyimpan hasrat untuk duduk sendiri dan berdikari. Akhirnya pada awal bulan 8 tahun 2015, aku mula menginap di sebuah rumah yang terletak di Jalan Kubang buaya, Kuantan Pahang. Semua ini bermula setelah aku tidak tahan lagi untuk menetap bersama makcikku. Malah, usiaku yang meninjak ke 30-an juga membuatkan aku mengambil keputusan drastic ini. Walaupun sebenarnya aku tidak mempunyai wang yang cukup untuk menampung segala perbelanjaan makan dan minum serta bayaran sewa dan air api yang perlu aku sediakan kaban bulan. Namun, kutekadkan hati, aku perlu mengubah nasib diriku. Malah pada ketika itu, aku telah pun dilamar oleh sebuah syarikat yang terletak di Bandar Kuantan dengan gaji rm2K ke atas. Oleh itu, aku dengan tekadnya mengambil risiko tersebut, walaupun apa yang terjadi tetap akan aku tempuhi. Insyallah.

Kini sudah hampir setahun aku duduk sendiri (rumah bujang), cepat betul masa berlalu. Pejam celik, pejam celik dah setahun. Sepanjang duduk di rumah sewa ini macam2 telah aku lalui, aku pernah ditipu oleh rakan serumah sendiri. Mereka tak bayar sewa dan terus lari kerana katanya telah dibuang kerja dan tak mampu untuk membayar sewa serta keluar begitu sahaja. Malah pada saat dan ketika ini penyewa itu masih belum mengantikan duit aku. Sebulan selepas aku ditipu lagi. Wah dugaan menjengah hidup aku tak henti2. Tapi hidup memang tak pernah habis dengan benda yang digelar DUGAAN mahupun RINTANGAN.  Tapi aku redha dan pasrah, aku tak putus2 berdoa agar pada 1 ketika mereka akan menggantikan kembali duit aku yang mereka pinjam. Insyallah.

Tak habis dengan cerita ditipu bertalu2 oleh penyewa rumah dan terpaksa menanggung beratus2 ringgit hutang. Kini aku dan penyewa yang berhemah ini diganggu pula oleh makhluk ghaib. Sumernya bermula apabila aku dengan Housemateku yang juga merupakan rakan bilik sebelah, membuka pintu bilik Master bedroom bagi memeriksa barang apa yang masih tertinggal didalam bilik itu, setelah penyewanya melarikan diri sebegitu sahaja.

Semenjak kejadian memasuki bilik Master bedroom itu, aku dan rakan mula bermimpi yang bukan2, dalam istilah kata lain “MIMPI HANTU”. Mimpi ini dimulai oleh rakanku pada malam kami memasuki bilik tersebut, berturut-turut sebanyak 2 kali kata dia jika tak silap. Selepas itu aku juga mimpi benda yang sama, lebih dari 3 kali. Kata rakanku itu, dia mimpi akan benda itu dan mimpi dia ada kaitan dengan tilam. Pada pemikiranku, pasti sahaja tilam dibawah tangga itu. Manakala, dalam mimpiku pula, walaupun aku tidak mampu mengingati sumernya, aku pasti yang didalam mimpi itu, benda itu ingin memaklumkan kewujudan mereka di dalam rumah sewa kami. Pada mulanya aku rasakan yang semua ini hanyalah mainan tidur. Tetapi kekerapan mimpi ini membuatkan aku tertanya-tanya, apa yang sebenarnya ingin disampaikan, apakah motif mimpi tersebut. Kerna perasaan risau dan khuatir mimpi itu terus menganggu tidurku, aku bertanya sana-sini apakan maksud disebalik mimpiku ini. Akhirnya aku dimaklumkan oleh seorang sahabatku. Katanya mungkin ada gangguan di rumah sewa kami dan dia meminta aku mengamalkan mengambil wuduk dan membaca Ayat 4kul, Ayat Kursi dan doa tidur sebelum aku tidur. Katanya lagi, ia bertujuan untuk memamagarkan diriku dan melindungi diriku dari terus diganggu Makhluk halus. Alhamdulillah, pesanan beliau ku turuti dan selepas itu tidurku tidak lagi diganggu oleh mimpi yang bukan2.

Bersambung....

No comments:

Post a Comment