Thursday 14 December 2017

Perniagaan “SKIM CEPAT KAYA” menghancurkan masa depanku... Bahagian 2 (eNDING)

Kini, tahun 2017 juga sudah hampir ke penghujungnnya, "I" tidak pernah membayar walanpun sesen wang yang dipinjamnya. Pada fikir aku pula, aku tiada niat untuk menghalalkan wang yang dipinjam olehnya. kerana pada pemikiranku telah banyak yang terpaksa aku lalui selepas meminjamkan duit itu kepadanya. aku tidak pernah menyangka niat hatiku yang baik, telah menghancurkan diriku sendiri.

Dalam pemikiran aku, aku sering berfikiran positif. Setiap apa yang berlaku pasti ada hikmahnya n masih terdapat manusia yang baik atas muka bumi ini. Tapi tak ku sangka, tahun itu telah menyedarkan aku, walapun ada manusia yang baik atas bumi ini, orang berniat jahat jugak wujud. n orang yang berniat jahat, berlegar2 di keliling aku pada tahun itu.

Seperti jatuh ditimpa tangga, selepas aku ditipu oleh manusia yang tidak bertanggungjawab itu, melalui Perniagaan Skim Cepat Kaya yang tidak mungkin mampu mengubah semua orang yang miskin mahupun sederhana menjadi kaya. Aku kini ditipu pula oleh rakan serumah. Nak dijadikan cerita setelah seorang kakak yang aku menyewa rumah bersama mendirikan rumah tangga n berpindah balik ke kampungnya. seorang demi seorang rakan serumahku berpindah dan berkahwin. Tapi ada jugak yang berpindah bukan kerana berkahwin.

Ketua rumah yang sebelumnya mengamanahkan aku sebagai ketua rumah. Aku diamanahkan untuk mengutip duit dari penyewa2 dan membayar bil air n api. n nak dijadikan cerita, salah seorang penyewa hanya menyewa tapi dia tidak pernah tinggal atau duduk dibilik tersebut. aku hanya pernah nampak dia datang 2 atau 3 kali sahaja. itupun sangat sekejap. n dia tidak pernah tidur di bilik itu. Manakala, rakan sebiliknya pula adalah budak2 yang masih muda, yang bekerja di shopping mall atau di mana tempat kerjanya aku sendiri pun tak pasti. Sebab budak itu diambil oleh Ketua rumah yang sebelum. bukan aku.

Entah macam mana, rupa-rupanya budak itu juga jarang balik dan tidur di bilik tersebut. n sering balik ketika lewat malam. oleh itu, aku jugak tidak pernah terserempak dengannya. aku tidur, dia baru balik, aku keluar untuk pergi kerja. dia pula, masih tidur. hanya kadang kala pabila aku balik rumah pada waktu tengahari, aku akan terserempak dengannya. itupun kadang2.. baru aku terserempak dengannya.

Seterusnya, dia juga rupanya orang yang bermasalah, ketika Ketua rumah yang lama, dia juga ada tidak membayar sewa rumah. hinggakan Ketua rumah sebelum ini terpaksa memotong deposit yang dipegang olehnya. n bila tiba masa aku menjaga rumah tersebut, Dia tidak membayar sewa n akhirnya aku terpaksa mengeluarkan barang-barangnya dan diletakkan di bawah tangga. walapun aku kerap mengugut untuk membuang barangnya, dia tetap tidak datang mengambil barangnya. bukan itu saja, aku juga terpaksa menukar kunci pintu untuk demi keselamatan n untuk memastikan dia membayar sewa bilik dahulu sebelum berpindah. Tapi sampai saat aku berpindah ke rumah lain dia tidak pernah membayar sewa bilik tersebut. n ketika dia ingin mengambil barangnya, dia hanya membayar aku RM50. Itupun sebab dia terpaksa, sebab jika tidak. aku tidak akan memebenarkannya mengambil barangnya dan memberikannya kunci rumah kepadanya.

Berakirlah kisah berkaitan budak yang menyewa tapi tidak mampu membayar sewa. Aku tidak pasti berapa kerugian yang terpaksa aku tanggung, tapi ketika itu, aku benar-benar berada dalam kesusahan n duit yang ada juga tidak mencukupi. Allah sahaja yang tahu dugaan aku ketika itu.

Seterusnya bilik yang ditinggalkan oleh budak itu, aku sewakan kepada orang lain n aku tidak menyangka. kali ini aku juga tertipu. bilik itu disewa oleh 3 sekawan, tapi 2 sekawan itu lagi rapat dari yang serorang. yang seorang itu, aku tahu tempat kerjanya, aku juga mengenali keluarganya n aku juga tahu dia mempunyai seorang pak we. n untuk makluman korang apabila aku berpindah ke rumah baru, budak yang seorang ini juga mengikut bersama aku. Bukan itu sahaja, jika adalah rakan sebilikku, dan juga merupaka sahabatku sehingga kini.

Ketika aku ditipu 2 sekawan ini, aku bukan hanya ditipu dari segi deposit tidak dibayar tetapi juga sewa tidak dibayar n makan n minum mereka juga aku yang bayar. ketika kami menyedari sikap mereka berdua, kami telah banyak menghabiskan duit untuk mereka. ye la, pada ketika itu aku berfikir baik, n aku tak pernah menyangka, melayu boleh menipu melayu. orang Islam yang ada agama, sanggup memeras hidup orang lain. Sedangkan pada ketika itu aku telah pun dibebani dengan hutang kerana terpedaya dengan Perniagaan "SKIM CEPAT KAYA" itu.

Untuk makluman korang aku juga telah mengeluarkan duit aku sendiri untuk membeli langsir dan batang paip untuk rumah tersebut. Sehinggakan aku terpaksa menggunakan duit deposit seorang budak yang kuceritakan sebelum ini, yang hanya menyewa tapi tak pernah duduk atau tidur di rumah itu. Tapi janganlah korang risau, sebab aku telah mengantikan duit budak itu, n aku tidak ada berhutang apa2 lagi dengan dia.

Apabila aku imbas kembali, berturut2 aku diuji, hingga ia membuatkan aku lalai n jauh dari ALLAH.  Sedangkan ujian datangnya dari Allah untuk mengetahui sejauh mana kemampuan hambaNya. Hingga ketika ini, aku masih merasakan yang aku masih jauh dariNya. aku masih mencari HidayahNya. Adakalanya, aku masih lagi huru-hara samada dari segi kewangan mahupun perhubungan.

Aku bermohon agar korang sudi mendoakan aku untuk menemukan HidayahNya dan jodohku. Jodoh yang kunanti2kan selama in. Jodoh yang dapat menerima baik buruk aku mahupun keluargku. n kelaurga lelaki itu juga dapat menerima aku n keluargaku serta menyayangi aku seperti anak mereka sendiri.

Wah..tingginya harapku. Namun tiada apa yang mustahil. Semoga ALLAH kabulkan doaku. mohon korang semuanya jugak mendoakan yang baik2 buat saya.

Thank you.

THE END...




No comments:

Post a Comment