Tuesday 19 December 2017

Pertama kali kena "Sakit Mata"


Seriously, nie adalah 1st time aku kena sakit mata. Tiba-tiba je sebelum nak tidur tu mata rasa lain macam, sedikit merah, berair n yang paling aku pelik ada taik mata. Sedangkan aku tidur pun belum n dapat dirasakan juga mata rasa tak selesa, macam silau, macam rasa mata tu penat.. At last, aku letak eye more moist sebelum tidur tu.

Apabila bangun pagi, wah tak ku sangka mata sangat berat, tak boleh bukak macam kena gam. Bila aku tengok kat cermin, mata dah mula bengkak, mata susah nak bukak separuh pun tak lepas. Lepas itu, mata penuh dengan taik mata, macam gam.Paling mengejutkan aku, mata aku sangat merah berbanding malam tadi.

Aku ambik keputusan wasap ketua aku n maklumkan dia, aku nak pergi klinik. Aku bab mata ni memang aku sedikit risau sebab mata aku sangat sensitif. Kalau masa pakai contact lense, klau la contact lense tu ada habuk walapun sedikit, memang aku akan rasa tak selesa punya la. Ataupun apabila pakai contact lense tapi terbalik. Wah, rasa sangat2 tak selesa.

Di klinik, doktor cakap, aku kena sakit mata yang disebabkan oleh virus. Doktor jugak ada maklumkan aku sakit mata ni mudah berjangkit. Dia nasihatkan aku supaya jaga kebersihan selepas sapu ubat titis atau oitment pada mata, jangan lupa basuh tangan. Dia suruh aku pentingkan kesihatan, n dia tak bagi aku pegang mata lepas pegang benda lain.

Oitment cream & eye drop

Tapi doktor hanya bagi aku mc 1 hari je. Mungkin sebab tak teruk kot. Doktor pun tak bagi aku ubat sakit ataupun antiobiotik. Apabila aku ceritakan tentang perkara pada ketua aku, dia cakap masa dia kena sakit mata. Doktor bagi dia Mc sampai 3 hari. Dalam fikiran aku, mesti teruk sakit mata dia tu berbanding dengan aku.

Hari ke-2 sakit mata, masih lagi rasa tak selesa tapi aku masih okay tuk pergi kerja, tidak terlalu menganggu pekerjaan aku. Tapi head aku ada tegur, katanya mata sebelah kanan ada sedikit merah. Semasa aku bangun pagi ni, mata dah tak nampak merah sangat, Sedikit lega, mungkin berkesan jugak ubat yang doktor bagi.

Tapi yang paling aku rasa tak best, bila letak ubat mata, tekak aku ada rasa sedikit pahit n payau. Bila aku wat research rupanya.. Menurut seorang doktor bernama Khairul, dengan secara padat dan ringkas, Beliau memaklumkan yang tekak akan rasa pahit atau payau sebab ubat masuk lacrimal punctum -> lacrimal sac -> nasolactimal duct -> hidung -> mulut.

No comments:

Post a Comment