Wednesday 13 December 2017

ON DIET: HARD CORE

sarapan pagi adalah benda yang tak pernah aku tinggalkan, tak kisah la ketika aku nak turunkan berat badan atau semasa tak peduli berat badan naik atau turun.

Cuma yang aku pasti, bila aku tak peduli tentang BERAT BADAN. breakfast yang paling aku suka adalah nasi lemak, nasi minyak ayam merah, nasi goreng, roti canai. Kadang-kadang siap order TEH AIS 1... huhuhu.. sadis sungguh.... bila aku langsung tak pedulikan berat badan n langsung tak jaga kesihatan....

Tapi baru2 ni aku ada cuba baju kurung moden.. yang aku pakai ketika aku berjaya menurunkan berat badan aku hampir 8kg.. masa tu.. Wah.. rampingnya pinggang aku.. terpukau aku melihatnya..badan pun rasa ringan je..

Tapi kini.. baju tu aku dah tak muat pakai.. bukan saja tak muat.. nak masuk pun sendat macam sarung nangka.. nampak tak, betapa aku tak menjaga berat badan berapa tahun ni.. n berapa banyak berat badan aku telah BERTAMBAH.. rasa mau nangis ketika itu jugak..

Namun demikian, aku telah mendapat makluman yang sepupu aku yang lelaki tu, anak kepada Ayah Teh aku nak kawen bulan 1 ni.. tema dia.. warna maroon.. n for your INFO, baju yang aku tak muat nak pakai tu.. berwarna maroon..

Oleh itu, baru2 ni.. aku dah buat keputusan nak TURUNkan berat badan aku.. kembali ke zaman itu..

ehh.. lupa plak.. korang mesti tertanya2 kan.. macam mana baju tu... n macam mana kurusnya aku ketika.. jap ek.. aku share gambar tu..

sekitar tahun 2013/2014

Tapi maaf la sebab gambar ni tak berapa jelas, tengok masa ni betapa kurusnya aku.. baju ni langsung tak nampak sendat.. siap boleh nampak shape lagi... tapi bila aku pakai baju ni sekarang.. nak masuk pun tak lepas dah.. sendat jangan cakap la.. jika boleh masuk, mesti tak boleh keluar punya... 😭😭

Ini plak gambar aku yang terkini, agar korang boleh nampak gambaran macam mana bezanya aku ketika itu dan sekarang ni..

Zaman belajar.. sekitar tahun 2008 atau 2009
Gambar lepas habis belajar dan baru mula bekerja..
Sekitar tahun 2010/2011
Gambar Hari Raya Aidilfitri 2017
Sekarang korang tau kan kenapa baju yang aku nak pakai.. gambar atas sekali tu tak muat dah..

Bila falshback balik semua gambar2 ni... aku tak sangka betul, mudahnya berat aku bertambah n mudah jugak nak turun. yang penting aku kena bertekad TURUNKAN berat badan.. Makan.. of course la kena jaga, exercice pun tak boleh dilupakan..

P/S: aku akan berusaha sehabis mungkin n Diet secara HARD CORE. lupakan semua makanan yang tak sihat n menjadi Febret aku tu..

Note: my favaurite food - Ais krim, Chocolate, Nasi lemak, Nasi minyak, Teh Ais

No comments:

Post a Comment